torsdag 10. oktober 2013

Diskusjon.no

For omlag en uke siden registrerte jeg meg som bruker hos nettforumet Diskusjon.no. Bruk av nettforum har jeg ingen tidligere erfaringer med (annet enn lukkede forum med medstudenter på Fronter) og jeg ønsket derfor å undersøke bruksverdien av mediet. Jeg åpnet en ny tråd innenfor kategorien "Utdanning" og publiserte et åpent spørsmål av relevans for faget Læring med digitale medier. Umiddelbart fikk jeg respons på spørsmålet og en diskusjon ble påbegynt av ulike medlemmer. Noen timer senere hadde tråden fått 16 kommentarer og omlag 600 sidevisninger. 

Et nettforum har som formål å gi ulike aktører mulighet til å dele erfaringer og meninger gjennom diskusjonstråder (gjerne temabasert). Det finnes en rekke ulike nettforum hvor man har store valgmuligheter med tanke på tematikk og nettverk. Eksempelvis kan man starte en åpen diskusjon eller en lukket diskusjon med utvalgte medlemmer. Når det gjelder åpne diskusjoner må man ta stilling til at avsenderen ofte er ukjent og man dermed bør vurdere om informasjonen man får er relevant og til å stole på. Man har ingen garanti for at avsenderen vet hva han/hun snakker om. Det at man er kildekritisk er helt avgjørende. Videre vil man kunne oppleve useriøse -og støtende kommentarer. Fra dagliglivet vet vi jo at diskusjoner mellom motparter fort kan bli hissige. Det samme gjelder selvsagt for nettforum hvor det at man har mulighet til å opptre som anonym kan være med på å gjøre at partene blir enda "tøffere". Når det er sagt vil man selvsagt også kunne få seriøse henvendelser og man vil kunne få oversikt over meningene folk har.
 

Vil nettforum, både åpne og lukkede, kunne være en god læringsarena/læringsressurs for lærere og elever i skolen? 


- Eirik 

1 kommentar:

  1. Spennede og positiv erfaring virker det som. Hvilken plattform/hvilke fora er det/de beste for skolefaglige diskusjoner? Delogbruk for lærere? Hva med elevene?

    SvarSlett