onsdag 25. september 2013

Hvilke krav kan man som tilskuer stille til en presentasjon?


(Bilde hentet fra "Ukeavisen ledelse")
Bruk av digitale presentasjonsverktøy blir bare mer og mer aktuelt i skolen, både for skoleledelse, lærere og elever. Når man hører ordet presentasjonsverktøy tenker svært mange på PowerPoint, som i følge Liestøl, Fagerjord og Hannemyr (2011) anses som det mest utbredte digitale verktøyet for bruk i kombinasjon med muntlig presentasjon. Harboe (2010) trekker imidlertid fram Impress (Windows/Mac/ Linux), Keynote (Mac), Google Dokumenter (nettbasert) og Prezi (nettbasert), i tillegg til PowerPoint, som aktuelle presentasjonsverktøy. Videre fokuseres det på tips for hvordan man kan lage gode presentasjoner. I møte med elevene tror jeg det er viktig å diskutere hva som gjør en presentasjon god eller mindre god (til tross for at dette vil kunne være svært individuelt), og her er noen av ”fellene” man bør unngå:

-          Unngå for mye tekst på lysbildene. Man vil fort kunne miste mottakerens interesse ved for mye tekst. Det er ingenting i veien for at man kan lage presentasjoner med kun ett ord, eller uten tekst, så lenge budskapet kommer klart fram.

-          Unngå vanskelige begreper og fagterminologier.

-          Unngå for hyppig bruk av kulepunkter. Vurder om det er nødvendig med over-, under – og underunderkulepunkter. I lengden kan dette oppfattes kjedelig.

-          Unngå å være fastlåst til manus. Jobb med manus på forhånd. Vær forberedt. Bruk gjerne fjernkontroll for å unngå å stå låst ved datamaskinen. Bruk rommet og by på deg selv.

-          Vurder om det er nødvendig å bruke malene som kan velges i presentasjonsverktøyene. Mottakeren vil kunne få følelsen av å ha sett presentasjonen før.

-          Unngå bilder med dårlig kvalitet og oppløsning. Dette vil kunne gi mottakeren følelsen av likegyldighet.

-          Unngå mørke bakgrunner på lysbildene, da dette kan være slitsomt for tilskuerne i lengden.

-          Unngå liten kontrast mellom skrift og bakgrunn. Lysegrå skrift på hvit bakgrunn er for eksempel ikke helt heldig.

-          Vurder om det er nødvendig med lydeffekter som ofte tilbys i presentasjonsverktøyene. Som oftest vil dette kunne bli slitsomt for tilskueren.

-          Vurder om det er nødvendig med bruk av animasjoner. Vær obs på at animasjoner vil styre tilskuerens oppmerksomhet i en retning.

-          Unngå skrivefeil.

-          Unngå alt for lange presentasjoner. Man mister raskt tilskuerens interesse hvis presentasjonen blir for lange og ”kjedelige”. Korte presentasjoner med avbrekk underveies, for eksempel i form av diskusjonsoppgaver, anbefales for å unngå at tilskueren faller av lasset.
Hvilke erfaringer har du med bruk av presentasjonsverktøy i skolen og hva kjennetegner en god presentasjon for deg?

- Eirik


Litteraturliste:

- Harboe, L. (2010) Norskboka.no. Digitale verktøy i norskfaget. Oslo: Universitetsforlaget
- Liestøl, G., Fagerjord, A. & Hannemyr, G. (2011) Sammensatte tekster. Arbeid med digital kompetanse i skolen. Oslo: Cappelen Damm AS

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar