(Bilde hentet fra "Ukeavisen ledelse") |
-
Unngå for mye tekst på lysbildene. Man vil fort
kunne miste mottakerens interesse ved for mye tekst. Det er ingenting i veien
for at man kan lage presentasjoner med kun ett ord, eller uten tekst, så lenge
budskapet kommer klart fram.
-
Unngå vanskelige begreper og fagterminologier.
-
Unngå for hyppig bruk av kulepunkter. Vurder om
det er nødvendig med over-, under – og underunderkulepunkter. I lengden kan
dette oppfattes kjedelig.
-
Unngå å være fastlåst til manus. Jobb med manus
på forhånd. Vær forberedt. Bruk gjerne fjernkontroll for å unngå å stå låst ved
datamaskinen. Bruk rommet og by på deg selv.
-
Vurder om det er nødvendig å bruke malene som
kan velges i presentasjonsverktøyene. Mottakeren vil kunne få følelsen av å ha
sett presentasjonen før.
-
Unngå bilder med dårlig kvalitet og oppløsning.
Dette vil kunne gi mottakeren følelsen av likegyldighet.
-
Unngå mørke bakgrunner på lysbildene, da dette
kan være slitsomt for tilskuerne i lengden.
-
Unngå liten kontrast mellom skrift og bakgrunn.
Lysegrå skrift på hvit bakgrunn er for eksempel ikke helt heldig.
-
Vurder om det er nødvendig med lydeffekter som
ofte tilbys i presentasjonsverktøyene. Som oftest vil dette kunne bli slitsomt
for tilskueren.
-
Vurder om det er nødvendig med bruk av
animasjoner. Vær obs på at animasjoner vil styre tilskuerens oppmerksomhet i en
retning.
-
Unngå skrivefeil.
-
Unngå alt for lange presentasjoner. Man mister
raskt tilskuerens interesse hvis presentasjonen blir for lange og ”kjedelige”.
Korte presentasjoner med avbrekk underveies, for eksempel i form av
diskusjonsoppgaver, anbefales for å unngå at tilskueren faller av lasset.
Hvilke erfaringer har du med bruk av
presentasjonsverktøy i skolen og hva kjennetegner en god presentasjon for deg?
- Eirik
Litteraturliste:
- Harboe, L. (2010) Norskboka.no. Digitale verktøy i norskfaget. Oslo: Universitetsforlaget
- Liestøl, G., Fagerjord, A. & Hannemyr, G. (2011) Sammensatte tekster. Arbeid med digital kompetanse i skolen. Oslo: Cappelen Damm AS
- Liestøl, G., Fagerjord, A. & Hannemyr, G. (2011) Sammensatte tekster. Arbeid med digital kompetanse i skolen. Oslo: Cappelen Damm AS
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar