søndag 29. september 2013

Hvor tilgjengelig skal man som lærer være etter arbeidstid?

I et samfunn hvor elektroniske og digitale medier får en stadig større betydning blir naturligvis folk flest mer og mer tilgjengelige. Bruk av mobiltelefoner, e-mail, sosiale medier etc. gjør at man raskt kan kontakte hverandre, og her er lærere intet unntak. Det at man kan åpne opp for digitale samarbeid (eksempelvis samarbeid mellom hjem og skole) fører utvilsomt med seg en rekke fordeler. Når det er sagt bør man kanskje spørre seg hvor tilgjengelig man kan kreve at læreren er etter arbeidstid? Hvem skal man som lærer være tilgjengelig for og hvor (hvilke arena/medie)? Kan man som elev eller foresatte forvente at læreren svarer på henvendelser på ettermiddagstid eller i helgene? Det vil være svært individuelt hvordan man forholder seg til spørsmålene og Harboe (2010:184) understreker at man må være klar på hva elevene kan regne med.

Personlig anser jeg dette som et interessant forskningsområde, men jeg har litt problemer med å finne pensum og forskning på dette. Har du sett eller lest noe om området og eventuelt hvor?

- Eirik 

Litteraturliste:
- Harboe, L. (2010) Norskboka.no. Digitale verktøy i norskfaget. Oslo: Universitetsforlaget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar